Saturday, March 6, 2010

pepatah melayu part 1....

gua ase gua nak berlagak cikit la..mase gua sek. dl gua ni legend gak...pengerusi kelab bahasa & penulisan kreatif..hahhaha...sbb tu gua ade jlnkn sdkit research...ade beberapa pepatah melayu yg gua x bape nak suke....maap sume...

1. berat sama dipikul, ringan sama dijinjing....

gua memg xleh terime...mcm mane keje nak siap mcm ni...skg sume nak kualiti, produktiviti....betoi x???bayangkan kalo kat 1 opis 10 org angkat kertas sehelai...kunun nak nampk berkerjasama la tuh...muafakat....nak ikut wonderpet "apa yang penting kerjasama"....hmmmmmm, gua ase mengengsot la keje nak siap...so ape kate kite tukar mcm ni:

berat sama dipikul, ringan angkat sendiri
....hmmm, better kan (*____*)

2.sehari selembar benang, lama2 menjadi kain...

alamak...sume paham x maksud pepatah nih..gua explain jek ek..pepatah ni memberi maksud sedikit demi sedikit, lama2 berhasil juga.... ...kalo dl memg ar leh gune...tpi skg kan dunia dah maju...byk mesin2 & teknologi canggih yg manusia dh cipta...gune jek la....ape nak susah2...so ape kate kite twist cikit....

sehari 10000 meter benang, lama2 menjadi kain....hahahahha....canggih x???

3.buat baik perpada-pada, buat jahat jangan sekali

gua konpius..pepatah ni mcm terbalik jek kan....u all bace elok2....kalo kite tukar

buat baik jangn sekali (mean berkali-kali), buat jahat berpada-pada........

thumbs up....betoi x???

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

so, sebgai selingan gua nak korang pikirkan joke dri mr wiki nih....loghat mane lgi munasabah....

Timbul persoalan, loghat daerah manakah yang lebih munasabah di antara loghat utara dengan loghat pantai timur????

Bahasa Melayu standard:
"Dia pergi ke rumah jiran untuk mencari emaknya tetapi setelah sampai di situ didapati emaknya tiada."


Loghat Utara (kedah):
"Dia pi ghumah jiran nak caghi mak dia, pi pi mak dia tak dak".

Loghat Pantai Timur (kelate):
"Dio gi ghumoh jire nok caghi mek dio, gi gi mek dio tak dok."


hmmm..mane satu ek..lu org bleh undi....tapi kan, x mungkin pipi emaknya tiada, tetapi kalau gigi maknya tidak ada memang munasabahlah!

4 comments:

  1. bhahahha..lu pun nak jadi pakar bahasa ke cik lilin?
    gua rasa lu tak layak. dah ada yang lebih layak. haha

    ReplyDelete
  2. sape kate x layak...gua mls nak tjuk skill gua tau...hahahahha...

    ReplyDelete
  3. hoih..peribahasa yg no 3 tu lu nk curik dari blog gua ke? mintak la ijin dlu...

    ReplyDelete
  4. hahahhaha.....tu lu punye ke miss lala???alamak.....kene bayor la ni...

    ReplyDelete